Grønvej 5 - Nakskov

Ordensreglement for Andelsselskabet kolonihaveforeningen af 1919

1

Adgang til kolonihaverne har enhver lejer med familie og hustand. Børn under 10 år dog kun ifølge voksne samt besøgende adgang, såfremt den formener , at de forstyrrer den fred og orden der bør ske i haverne

2

Låger og porte skal altid låses når man forlader haven. Nøgler fås hos Formanden eller kasseren. Ekstra nøgle kan købes. Ved fratrædelse af haven afleveres nøgler til kasseren eller Formanden.

Pris for nøgle 70 kr.

3

Ingen må fremtidig plante træer eller buske nærmere end 2 meter fra nabohavens skel. Denne bestemmelse kan ikke fraviges selv om naboen giver sit samtykke. Endvidere må nyopførte huse ikke ligge nærmere end 2,5 meter fra skel.

4

Formmener en lejer, at en anden lejer ikke holder sin have i sådan en stand, at ukrudt fjernes inden det blomstre, således at frøet kan flyve ind i andre haver, kan han klage til bestyrelsen.

Formener denne, at klagen er berigttet, udmelder hver af parterne en anden lejer, der sammen med et af bestyrelsen valgt medlem skønner derover.

Giver 2 af disse klageren ret, får vedkommende lejer pålæg om inden 8 dage at rense sin have. Sker dette ikke, lader bestyrelsen det gøre på hans regning, og han skal straks på anfordring betale udgifterne.

Gør han ikke dette, skal han øjeblikkelig fratræde haven. Indkommer sådanne godkendt klage 2 gange i løbet af 6 måneder, mister vedkommende sin have og indskud ved sæsonens udløb.

Enhver lejer skal holde tværvejene, ud for sin have, rense og i orden. Sker dette ikke, kan bestyrelsen pålægge ham at rense vejen inden 8 dage. Sker dette ikke, lader bestyrelsen vejen rense for hans regning. Ukrudt g affald og andet, må ikke henkastes på vejene. Nyopførte huse skal være malende inden 1 måned efter opførelsen.

5

Løse hunde må ikke medtages, ( hunde skal føres i snor ) Der må ikke holdes husdyr af nogen art, derunder høns, kaniner , bier o.l.

Der må ikke etableres nogen handel af nogen som helst art, altså heller ikke med spise og drikkevarer.

6

Huse der ikke er solgt eller fjernet fra opsagt have, 6 måneder efter lejemålets ophør, tilfalder haveforeningen 1919 med mindre andet er aftalt.

7

Enhver havelejer er for øvrigt pligtigt underkaste sig de regler bestyrelsen måtte udstede af hensyn til havernes orden og udsende.

Anette Feldbæk
Uglevængevej 8